Godziny otwarcia |
Statut PoradniSTATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W KRAKOWIE UL. CHMIELOWSKIEGO 1 Rozdział 1. Postanowienia ogólne § 1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Krakowie, zwana dalej Poradnią, jest publiczną placówką oświatową. § 2. Siedziba Poradni mieści się w Krakowie przy ulicy Chmielowskiego 1. § 3. Terenem działania Poradni jest obszar określony granicami administracyjnymi dzielnicy I, II, III w Krakowie. § 4. Poradnia jest jednostką budżetową. § 5. Organem prowadzącym jest Miasto Kraków. § 6. Organem sprawującym nadzór merytoryczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie. § 7. Poradnia używa pieczęci podłużnych o treści: PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA Nr l 31-067 Kraków, ul. Chmielowskiego 1 tel. 430-50-52, 430-53-67 1050744 oraz PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA Nr 1 31-067 Kraków, ul. Chmielowskiego 1 Regon 00 1050 744 NIP 944-12-77-273 tel. 12-430-50-52 § 8. Podstawę prawną działalności Poradni stanowią w szczególności: 1) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.); 2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z2017r. poz. 59); 3) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 60); 4) ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 Nr 3 poz.19, z późn. zm.); 5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013r. poz.199 z późn. zm.); 6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. (Dz.U. z 2002r. Nr 223, poz. 1869 z późn. zm.); 7) Decyzja Kuratora Oświaty w Krakowie Nr 108 z 1993r. o powołaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Krakowie. § 8a. Ilekroć w dalszej części statutu mowa jest bez bliższego określenia o: 1) poradni – należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Krakowie.
Rozdział 2. Cele i zadania Poradni § 9. Celem poradni jest udzielanie dzieciom od momentu urodzenia i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. § 10. 1. Do zadań poradni należy: a) diagnozowanie dzieci i młodzieży; b) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; c) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; d) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 2. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności: a) wydanie opinii; b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną; d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami; 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin; b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; c) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych; 4. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki polega w szczególności na: a) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w: – rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, – planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, – rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów; b) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; c) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego; d) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; e) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; f) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli; g) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom. 5. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje: a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację; d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania; § 11. Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności przez: 1) diagnozowanie; 2) opiniowanie; 3) działalność terapeutyczną; 4) prowadzenie grup wsparcia; 5) prowadzenie mediacji; 6) interwencję kryzysową; 7) działalność profilaktyczną; 8) poradnictwo; 9) konsultacje; 10) działalność informacyjno-szkoleniową. § 12. Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, a także w innych sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży. § 13. W Poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w odrębnych przepisach zespoły orzekające, które wydają: 1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; 2) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; 3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży; 4) orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych; 5) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; § 14. Zespół Orzekający Poradni wydaje orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. § 15. W Poradni może być zorganizowany „zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”. § 16. Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli, bibliotekami pedagogicznymi, a także przedszkolami, szkołami i placówkami z terenu swojego działania (w szczególności z dyrektorami, pedagogami i psychologami szkolnymi, nauczycielami i wychowawcami klas) oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom. § 17. Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
Rozdział 3. Organy Poradni i ich kompetencje § 18. Organami Poradni są: 1) Dyrektor Poradni 2) Rada Pedagogiczna § 19. Dyrektorem Poradni może być pracownik pedagogiczny, ponadto dopuszcza się możliwość powierzenia tego stanowiska innej osobie powołanej na podstawie odrębnych przepisów. § 20. Dyrektor Poradni w szczególności: 1) kieruje całokształtem działalności Poradni, organizuje i nadzoruje pracę osób zatrudnionych w placówce; 2) reprezentuje Poradnię i jej interesy na zewnątrz; 3) zatrudnia i zwalnia pracowników Poradni; 4) powołuje i odwołuje wicedyrektora oraz ustala zakres jego obowiązków; 5) dokonuje oceny pracy pracowników; 6) występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla wszystkich pracowników Poradni; 7) umożliwia pracownikom Poradni korzystanie z różnych form doskonalenia zawodowego; 8) realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego nauczyciela; 9) egzekwuje przestrzeganie zasad dyscypliny pracy oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracy; 10) sporządza plan pracy i arkusz organizacyjny placówki, opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego; 11) kieruje pracą Zespołu Orzekającego; 12) przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej; 13) wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa; 14) dysponuje środkami finansowymi Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich wydatkowanie; 15) odpowiada za bezpieczeństwo i higienę pracy wszystkich pracowników Poradni; 16) tworzy warunki sprzyjające rozwojowi Poradni; 17) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych. § 21. 1. W skład Rady Pedagogicznej Poradni wchodzą: Dyrektor Poradni i wszyscy pracownicy pedagogiczni Poradni. 2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni jest Dyrektor Poradni. 3. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej Poradni, przewodniczy jej obradom i przeprowadza głosowanie. § 22. 1. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego Rady, organu prowadzącego lub sprawującego nadzór merytoryczny oraz na wniosek, co najmniej 1/3 jej członków. 2. Rada Pedagogiczna Poradni zobowiązana jest do odbycia, co najmniej dwóch zebrań w ciągu roku szkolnego. 3. Wszystkie zebrania Rady Pedagogicznej Poradni są protokołowane. 4. W zebraniach Rady Pedagogicznej Poradni mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej Poradni. § 23. Uchwały Rady Pedagogicznej Poradni podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej 1/2 jej członków. § 24. Pracownicy Poradni są obowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste pracowników lub osób korzystających z usług Poradni. § 24a. Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni. § 25. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Poradni należy: 1) zatwierdzanie planów pracy Poradni; 2) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników Poradni; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni; 4) Rada Pedagogiczna Poradni przygotowuje projekt i uchwala statut Poradni albo jego zmiany; 5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Poradni. § 26. Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej Poradni należy w szczególności: 1) organizacja pracy Poradni, w tym tygodniowy harmonogram zajęć; 2) projekt planu finansowego; 3) propozycje Dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) wnioski Dyrektora Poradni w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli; 5) regulaminy: pracy, nagród, premiowania i wynagradzania pracowników Poradni, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i inne; 6) standardy i procedury w szczególności: działalności diagnostycznej i terapeutycznej w Poradni. § 27. Rada Pedagogiczna Poradni może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego. § 28. 1. Każdy z organów ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. 2. Dyrektor wstrzymuje realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej Poradni niezgodnych z przepisami prawa, zawiadamiając o tym organ prowadzący. 3. W przypadku sporu kompetencyjnego dotyczącego właściwości organów Poradni i ich kompetencji, Dyrektor powołuje zespół negocjacyjny, który podejmuje próby rozwiązania konfliktu, a w szczególnych przypadkach zwraca się do odpowiednich władz zwierzchnich (organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny).
Rozdział 4. Organizacja działania Poradni § 29. Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego Poradni w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 25 maja danego roku. § 30. W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący. § 31. Za zgodą organu prowadzącego Poradnia może tworzyć komórki organizacyjne. § 32. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne. Dopuszcza się przerwę w pracy Poradni w okresie wakacyjnym, jednak nie dłuższą niż jeden miesiąc i kończącą się nie później niż 20 sierpnia. § 33. Pracownicy Poradni wykorzystują urlop wypoczynkowy w zasadniczej części w okresie przerwy pracy Poradni, a pozostałą część w innym czasie (ustalonym w planie urlopów).
Rozdział 5. Pracownicy Poradni § 34. Dyrektor Poradni jest przełożonym pracowników Poradni. § 35. Dyrektor Poradni, za zgodą organu prowadzącego Poradnię, może utworzyć stanowiska wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze. § 36. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych oraz lekarza – konsultanta, a także innych specjalistów, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom. § 37. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, których status określa ustawa „Karta Nauczyciela”. § 38. 1. Czas pracy pracownika pedagogicznego Poradni zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. 2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust.1 pracownik pedagogiczny Poradni obowiązany jest realizować: a) obowiązkowe zajęcia prowadzone bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą i na ich rzecz w wymiarze 20 godzin tygodniowo; b) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych Poradni; c) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. § 39. Pracownicy pedagogiczni Poradni są zobowiązani do doskonalenia kompetencji zawodowych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej. § 40. Zakres zadań pracowników pedagogicznych Poradni określa Dyrektor Poradni w indywidualnym przydziale czynności. Obejmuje on zarówno działania na terenie Poradni, jak również zadania realizowane poza poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży. § 41. Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi, których status określają odrębne przepisy. § 41a. Do zadań pracowników administracyjnych należy zabezpieczenie działalności Poradni w zakresie obsługi kancelaryjno-biurowej, kadrowej i finansowej, do zadań pracowników obsługi należy działalność w zakresie zabezpieczenia prawidłowego i sprawnego funkcjonowania Poradni pod względem technicznym oraz utrzymania czystości. § 42. Zakres zadań pracowników niepedagogicznych Poradni określa Dyrektor Poradni w indywidualnym przydziale czynności zgodnie z kwalifikacjami i stanowiskiem pracownika. § 43. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy na zasadach przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa. § 44. Pracowników Poradni obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej. § 44a. Wszystkich pracowników Poradni obowiązują przepisy w sprawie ochrony danych osobowych.
Rozdział 6. Dokumentacja Poradni § 45. Poradnia prowadzi następującą dokumentację: 1) plan pracy Poradni; 2) księgę protokołów Rady Pedagogicznej (oraz innych zebrań i narad); 3) protokoły posiedzeń zespołu orzekającego (oraz dokumentację rozpatrywanych przypadków); 4) rejestr pacjentów przyjętych w Poradni; 5) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania; 6) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania; 7) teczki indywidualne zawierające dokumentację badań i prowadzonych terapii; 8) dzienniki indywidualnych zajęć (terminarze) pracowników pedagogicznych Poradni; 9) księgę wyjść (wizyty terenowe); 10) harmonogram zajęć pracowników Poradni; 11) listę obecności pracowników; 12) inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami. § 46. Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 7. Zasady gospodarki finansowej § 47. 1. Za prowadzenie przez Poradnię prawidłowej gospodarki finansowej wyłączną odpowiedzialność ponosi Dyrektor Poradni. 2. Dyrektor Poradni ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe, tj. rzetelne, celowe, oszczędne i efektywne gospodarowanie powierzonym mu w zarząd mieniem Poradni. § 48. W ramach odpowiedzialności, o której mowa w § 47. Dyrektor Poradni odpowiada w szczególności za: 1) prawidłowe, tj. zgodne z zapisami rocznego planu finansowego, gospodarowanie środkami finansowymi Poradni; 2) terminowe rozliczanie za pomocą stosownych dokumentów z organem prowadzącym Poradnię środków otrzymanych z budżetu tego organu; 3) stosowanie procedur przewidzianych w ustawie o zamówieniach publicznych przy zakupie towarów, usług i robót budowlanych ze środków budżetowych otrzymanych od organu prowadzącego Poradnię, objętych rocznym planem finansowym Poradni. § 49. W zakresie spraw, o których mowa w § 47-49 Dyrektor Poradni podlega nadzorowi organu prowadzącego Poradnię, na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
Rozdział 8. Postanowienia końcowe § 50. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem obowiązują powszechnie obowiązujące przepisy oraz przepisy regulaminów, procedur i standardów wewnętrznych Poradni. § 51. Traci moc statut Poradni z dnia 28 lutego 2019r. § 52. Statut wchodzi w życie 3 września 2019r. Jednolity tekst Statutu, zatwierdzony drogą uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 3 września 2019r., wchodzi w życie z dniem 3 września 2019r. |
Kontakt
31-067 Kraków, ul. Chmielowskiego 1tel.: (12) 430 50 52
fax: (12) 660 07 91