Pokaz slajdów

Stan powietrza: Array poniedziałek, 16 września 2024r.

Godziny otwarcia

od poniedziałku do piątku
od 8:00 do 19:00

Standardy ochrony małoletnich


Standardy ochrony małoletnich
w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Krakowie

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej nr 1 w Krakowie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Mając to na uwadze oraz działając na podstawie art. 22 b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) wprowadza się w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Krakowie następujące standardy ochrony małoletnich. 

Rozdział I

Wyjaśnienie użytych w dokumencie pojęć

  1. Personel Poradni to osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, praktykanci, stażyści i wolontariusze na potrzeby standardów nazywane również pracownikami.
  2. Dziecko to każda osoba do ukończenia 18 roku życia (małoletni).
  3. Opiekun dziecka to osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka to zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka co do udzielenia zgody należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Krzywdzenie dziecka to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym personel poradni lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Wykorzystywanie dziecka to forma krzywdzenia polegająca na wywieraniu wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia z jej strony. Może przybierać formę wykorzystywania fizycznego, psychicznego, seksualnego.
  7. Osoba odpowiedzialna za realizację zasad standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrektora Poradni pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów w placówce, zwany również koordynatorem.
  8. Dane osobowe dziecka to udostępnione wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka – zgodnie z art. 4 pkt 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  9. Procedura Niebieskiej Karty to procedura uregulowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870), obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez osoby wskazane ustawą w związku z uzasadnionym podejrzeniem stosowania przemocy domowej.

Rozdział II

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich (art. 22c ust. 1 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich)

A. Procedura rekrutacji personelu

  1. Procedura rekrutacji personelu Poradni odbywa się zgodnie z wymogami przepisów prawa.
  2. Dyrektor Poradni przed dopuszczeniem pracownika do pracy lub przed podjęciem z nim współpracy pozyskuje w systemie informatycznym prowadzonym przez Ministra Sprawiedliwości informację, czy widnieje on w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie do Rejestru.
  3. Dyrektor Poradni odbiera od kandydata informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności (dotyczy wszystkich kandydatów, którzy będą mieli bezpośredni kontakt z małoletnim).
  4. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo innego kraju niż polskie, powinien przedłożyć także informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub w ramach wolontariatu związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
  5. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o zamieszkiwaniu w innych państwach niż Rzeczpospolita Polska, w których kandydat zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych oraz, że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

B. Podnoszenie kwalifikacji pracowników Poradni

  1. Pracownicy Poradni systematycznie podnoszą kwalifikacje w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich.
  2. Pracownicy biorą udział w szkoleniach z zakresu profilaktyki krzywdzenia dzieci, jak również rozpoznawania i przeciwdziałania temu zjawisku.
  3. Szkolenia powinny uwzględniać tematykę z zakresu profilaktyki przemocy seksualnej, zmian w obowiązujących w Poradni przepisach i procedurach oraz budowania bezpiecznego środowiska w Poradni. Nowi pracownicy obowiązkowo przechodzą szkolenie dotyczące profilaktyki przemocy – w tym seksualnej wobec podopiecznych i obowiązujących w Poradni procedur z tego zakresu. Może ono być prowadzone przez Dyrektora lub inną osobę wyznaczoną przez Dyrektora.
  4. Uczestnictwo w szkoleniach wewnętrznych jest potwierdzane w Poradni podpisem uczestnika.
  5. Dyrektor Poradni może kierować pracowników do udziału w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego z zakresu profilaktyki przemocy w tym seksualnej wobec małoletnich oraz budowania bezpiecznego środowiska w placówce. 

C. Bezpieczne relacje – personel Poradni – dziecko

  1. Personel Poradni stara się zadbać o komfort psychiczny dziecka w każdej płaszczyźnie i działa on według najlepszej wiedzy i profesjonalizmu.
  2. W przypadku, gdy dziecko nie chce zostać sam na sam z pracownikiem, istnieje możliwość przeprowadzenia badania/spotkania w obecności rodzica (decyzję podejmuje pracownik pedagogiczny, kierując się dobrem dziecka).
  3. Informacje o dziecku podawane są jedynie osobom upoważnionym.
  4. Nietykalność cielesna dziecka jest szanowana przez personel Poradni. Poza spontanicznym przytuleniem się dziecka do pracownika, dotykiem w trakcie zabaw grupowych oraz w sytuacji ratowania życia czy zdrowia, kontakt fizyczny z dzieckiem nie jest uzasadniony.
  5. Niedopuszczalne jest:
          – dotykanie dziecka bez obecności rodzica w sytuacjach związanych z diagnozą
          – stosowanie skracania dystansu, nieuzasadnionego dotyku, przemocy fizycznej
          – erotyzacja relacji czy podejmowanie czynności seksualnych
          – pozostawanie pod wpływem alkoholu czy środków odurzających podczas zajęć
          – częstowanie małoletnich alkoholem, wyrobami tytoniowymi, środkami odurzającymi
  1. Zasadą jest, że pracownicy poradni nie udzielają pomocy dzieciom w czynnościach higienicznych, gdy obecny jest opiekun dziecka. W sytuacjach wyjątkowych udzielanie pomocy w zakresie czynności higienicznych dziecka jest możliwe, jednakże musi się odbywać z poszanowaniem potrzeby intymności dziecka.
  2. Podczas rozmowy z dzieckiem personel nie stosuje komunikatów złośliwych, wulgarnych, agresywnych itp.
  3. Komunikacja z dzieckiem nie może wzbudzać w nim poczucia winy, zagrożenia, obniżać poczucia własnej wartości, upokarzać, naruszać granic dziecka.
  4. Podczas dyscyplinowania dziecka rozumianego jako stawianie granic, motywowanie do wykonywania zadań czy zmiany zachowania niepożądanego niedopuszczalne jest:
          – stosowanie jakichkolwiek kar fizycznych
          – upokarzanie, poniżanie
          – fizyczne zachowanie agresywne, w tym izolowanie, uniemożliwianie realizacji potrzeb 
             fizjologicznych
          – wykorzystywanie przewagi psychicznej (wzbudzanie poczucia winy, krzyk, stosowanie gróźb)
  1. Podczas zajęć grupowych niedopuszczalne jest faworyzowanie niektórych z dzieci.
  2. Kontaktowanie się z dziećmi za pomocą telefonu, poczty elektronicznej czy w sposób bezpośredni poza Poradnią jest możliwe tylko w wypadkach uzasadnionych wykonywaniem obowiązków służbowych i wyłącznie po ustaleniach z rodzicami dziecka oraz w stanie wyższej konieczności. Kontakty te powinny być udokumentowane wpisem do kart indywidualnych i powinny następować przy użyciu sprzętu służbowego.
  3. Niedopuszczalne jest utrzymywanie prywatnej relacji z dzieckiem przez pracowników Poradni – zapraszanie do miejsca zamieszkania, czy pomieszczeń nieprzeznaczonych do prowadzenia zajęć diagnostycznych czy terapeutycznych.
  4. Na fotografowanie, czy filmowanie dzieci przez personel Poradni konieczna jest zgoda opiekuna dziecka. Niedopuszczalne jest fotografowanie, czy filmowanie dzieci dla celów prywatnych, jak również prywatnym urządzeniem.
  5. Kwestie związane z ochroną danych osobowych małoletnich są uregulowane w Polityce ochrony danych osobowych realizowaną w Poradni.

ROZDZIAŁ III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, zachowania niedozwolone

  1. W czasie zajęć, w których bierze udział więcej niż jedno dziecko pracownik nie dopuszcza do sytuacji konfliktowych i zachowań agresywnych między dziećmi.
  2. Dzieci znają zasady bezpiecznego zachowania, w tym zakaz popychania, przewracania, uderzania, bicia kolegów/koleżanek i wszelkich zachowań zmierzających do naruszenia nietykalności osobistej innych uczestników zajęć.
  3. Dzieci nie mogą nagrywać innych uczestników zajęć.

ROZDZIAŁ IV

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci, procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internetowej oraz utrwalonymi w innej formie

  1. Na terenie Poradni dziecko nie ma możliwości swobodnego dostępu do sieci internetowej Poradni.
  2. Na terenie Poradni możliwość korzystania przez dziecko z technologii komputerowej dopuszczalna jest wyłącznie w trakcie prowadzonej przez specjalistę diagnozy lub terapii. W trakcie ww. czynności pracownik pedagogiczny zawsze jest obecny razem z dzieckiem w gabinecie.
  3. Poradnia podejmuje działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą być szkodliwe – w szczególności przez zainstalowanie programu chroniącego przed złośliwym oprogramowaniem.
  4. Pracownik czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.
  5. Podczas zajęć dziecko nie korzysta z żadnego własnego urządzenia z dostępem do Internetu.

ROZDZIAŁ V

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

A. Identyfikowanie i weryfikowanie sygnałów krzywdzenia dziecka

  1. Personel Poradni posiada odpowiednią wiedzę i podczas wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku rozpoznania zaistnienia ryzyka krzywdzenia dziecka pracownik Poradni podejmuje rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując do skorzystania z pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka przez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka aż do nabrania przekonania o braku jakichkolwiek czynników ryzyka krzywdzenia dziecka. 

B. Procedura w przypadku powzięcia podejrzenia krzywdzenia lub informacji o krzywdzeniu dziecka

     I. Podejrzenie krzywdzenia dziecka przez rodziców/opiekunów dziecka

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej zawierającej dane dziecka, wskazanie źródła informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, uzyskanych informacjach czy też wnioskach z własnych obserwacji.
  2. Oryginał notatki umieszcza się w teczce indywidualnej dziecka.
  3. Kopię sporządzonej notatki wraz z ustną informacją pracownik przekazuje w dniu jej sporządzenia lub następnym dniu roboczym Dyrektorowi/Wicedyrektorowi Poradni lub koordynatorowi do spraw standardów ochrony małoletnich.
  4. Dyrektor Poradni/Wicedyrektor lub koordynator wraz z osobą zgłaszającą w tym samym dniu podejmują decyzję dotyczącą dalszego postępowania w danej sprawie.
  5. W sytuacji wymagającej interwencji Rodzice/opiekunowie prawni dziecka są zapraszani do Poradni przez Dyrektora/Wicedyrektora lub koordynatora na spotkanie, podczas którego przedstawiane są posiadane informacje dotyczące podejrzenia o krzywdzenie dziecka.
  6. Na podstawie wszystkich posiadanych informacji pracownik Poradni wraz z Dyrektorem/Wicedyrektorem opracowują plan pomocy dziecku, zawierający wskazania dotyczące: 
          a) działań podejmowanych przez Poradnię mających na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiednich instytucji;
         b) wsparcia oferowanego dziecku przez Poradnię – zwłaszcza pomocy psychologicznej;
         c) skierowania do placówek świadczących specjalistyczną pomoc dzieciom, jeżeli istnieje taka potrzeba. 
      7. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom przez pracownika Poradni lub Dyrektora, zajmującego się dzieckiem, co do którego istnieje podejrzenie, że jest krzywdzone z zaleceniem rodzicom/opiekunom współpracy przy jego realizacji oraz informacją, że Poradnia ma obowiązek zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji, w zależności od rodzaju sprawy.
      8. Dyrektor Poradni składa zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej sprawy:
          a) do prokuratury lub policji w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka; 
          b) do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich w przypadku niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia między rodzicami w kwestiach dotyczących dziecka lub zagrożenia dziecka demoralizacją;
          c) do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego przesyłając formularz „Niebieska Karta – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie. 
     9. Przebieg interwencji jest odnotowywany w formie karty interwencji w indywidualnej teczce dziecka. 
   10. Karta interwencji stanowi załącznik do niniejszych standardów.
     II. Podejrzenie krzywdzenia dziecka przez pracownika Poradni
  1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika Poradni osoba, która zaobserwowała symptomy krzywdzenia dziecka, bądź dowiedziała się o tym od rodzica/prawnego opiekuna zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym Dyrektora Poradni, a w przypadku jego nieobecności, osobę odpowiedzialną za realizację standardów.
  2. Dyrektor podejmuje czynności zmierzające do ustalenia okoliczności istotnych dla sprawy. Powyższe utrwala w notatce służbowej.
  3. W sytuacji uzasadnionych podejrzeń Dyrektor Poradni lub Wicedyrektor rozmawia o zauważonej sytuacji z rodzicami pokrzywdzonego dziecka i sporządza notatkę służbową.
  4. Dyrektor Poradni, w obecności koordynatora ds. standardów oraz wskazanego pracownika pedagogicznego Poradni, prowadzi rozmowę o podejrzeniu o krzywdzeniu dziecka. Z rozmowy zostaje sporządzona notatka zawierająca listę osób uczestniczących, przebieg rozmowy, wnioski i postanowienia. Sporządzoną dokumentację przechowuje się w odrębnych rejestrach.
  5. W przypadku podejrzenia przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka Dyrektor składa powiadomienie do prokuratury lub na policję o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz kieruje sprawę do Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Małopolskim.
  6. Do czasu wyjaśnienia sprawy przez odpowiednie organy podejrzany pracownik po pouczeniu i zobowiązaniu się do wyeliminowania negatywnych zachowań, podlega szczególnemu nadzorowi, jest odsuwany od prowadzenia zajęć wymagających indywidualnego kontaktu z dziećmi.
  7. Poradnia wdraża plan pomocy dziecku – w tym obejmuje je opieką psychologiczną.

     III. Podejrzenie krzywdzenia dziecka przez rówieśników lub przez inne niż pracownicy Poradni i opiekunowie dziecka osoby

  1. W przypadku powzięcia przez pracownika Poradni podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w Poradni (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. Z powyższego należy sporządzić notatkę.
  2. W sytuacji ustalenia, że miało miejsce krzywdzenie dziecka przez rówieśnika, wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
  3. Z opiekunami dziecka krzywdzonego należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w to sposoby odizolowania dziecka od źródeł zagrożenia.
  4. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję przez pisemne zawiadomienie.
  5. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury przez pisemne zawiadomienie.
  6. W sytuacji, gdy pracownik Poradni poweźmie informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez rówieśnika/rówieśników lub osobę dorosłą na terenie szkoły/placówki, do której dziecko uczęszcza, zobowiązany jest do poinformowania o swoich podejrzeniach rodziców/prawnych opiekunów dziecka oraz Dyrektora Poradni lub koordynatora ds. standardów ochrony małoletnich. Informację o powzięciu podejrzenia pracownik utrwala w notatce, która zostaje umieszczona w indywidualnej karcie dziecka.
  7. Pracownik Poradni, który powziął informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka informuje o tym fakcie szkołę/placówkę w osobie pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego lub dyrektora szkoły/placówki. Z rozmowy z ww. osobami sporządza się notatkę służbową.

ROZDZIAŁ VI

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”

  1. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu mogą przyjmować wszyscy pracownicy Poradni. Jednakże osobą zobowiązaną i odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach jest Dyrektor Poradni/Wicedyrektor lub koordynator ds. standardów ochrony małoletnich. Osoby te są odpowiedzialne za udzielenie wsparcia krzywdzonemu dziecku.
  2. W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 wszelkie czynności związane ze złożeniem zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, z wszczynaniem procedury Niebieskiej Karty, zawiadamianiem sądu opiekuńczego podejmowane są po uprzednim zawiadomieniu o planowanych czynnościach Dyrektora Poradni.
  3. Osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego jest Dyrektor Poradni.
  4. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty jest Dyrektor Poradni.
  5. Osobą odpowiedzialną za zawiadamianie sądu opiekuńczego jest Dyrektor Poradni.

ROZDZIAŁ VII

Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich i archiwizowanie wytworzonej dokumentacji

  1. Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich sporządza się odpowiednią dokumentację utrwalającą wszelkie związane z tym okoliczności:
    – dokumentacja dotycząca zdarzeń podejrzenia lub krzywdzenia małoletnich oraz Karty Interwencji są składane do teczki dziecka prowadzonej w Poradni,
    – kopie Kart Interwencji  i pozostała dokumentacja jest przechowywana w oddzielnym zbiorze/teczce znajdującym się w gabinecie Dyrektora Poradni jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych,
  1. Dokumentacja dotycząca zdarzeń podejrzenia lub krzywdzenia małoletnich to w szczególności:
          – zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia lub zgłoszenie krzywdzenia (Karta interwencji)
          –  protokół rozmowy ze zgłaszającym
          – kwestionariusz oceny ryzyka występowania przemocy
          – protokoły i notatki z rozmów z małoletnim i osobą jemu najbliższą lub niekrzywdzącym rodzicem/opiekunem
          – kopia „Niebieskiej Karty – A”, w przypadku, gdy zostanie wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”
          – kopia „Niebieskiej Karty – B” , w przypadku, gdy została wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”
          – notatki z rozmów z osobą krzywdzącą – o ile taka będzie przeprowadzana
          – korespondencja pomiędzy np. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, sądem rodzinnym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi
          – plan wspierania dziecka krzywdzonego.

ROZDZIAŁ VIII

Zasady wdrażania, przeglądu, aktualizacji i publikowania standardów

  1. Dyrektor Poradni wyznacza mgr Magdaleną Nowakowską jako osobę odpowiedzialną za standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Poradni, nazywaną dalej koordynatorem.
  2. Koordynator jest zobowiązany do przygotowania personelu Poradni do stosowania standardów – w tym do zapoznania personelu z postanowieniami tego dokumentu.
  3. Koordynator przeprowadza wśród pracowników Poradni, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów ochrony małoletnich. Wzór ankiety stanowi załącznik do niniejszych standardów.
  4. W ankiecie pracownicy Poradni mogą proponować zmiany standardów oraz wskazywać najczęstsze ich naruszenia w Poradni.
  5. Rodzice dzieci korzystających z Poradni mogą zgłaszać uwagi co do treści standardów oraz ich realizacji w Poradni bezpośrednio pracownikowi lub Dyrektorowi Poradni, lub pośrednio wypełniając ankietę ewaluacyjną. Pracownik, któremu zgłoszono uwagi przekazuje je koordynatorowi lub Dyrektorowi Poradni.
  6. Koordynator dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki i rodziców ankiet. Na podstawie opracowanych wyników ankiet oraz informacji o zgłoszeniach od rodziców sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi Poradni.
  7. Dyrektor wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Poradni nowe ich brzmienie.
  8. Treść standardów w wersji pełnej jest publikowana na stronie internetowej Poradni, wywieszona w formie papierowej na tablicy ogłoszeniowej Poradni oraz dostępna w Sekretariacie Poradni.

ROZDZIAŁ IX

Postanowienia końcowe

Niniejszej standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia z datą 26.06.2024 r.
Ogłoszenie następuje przez zamieszczenie standardów na stronie internetowej Poradni oraz na tablicy ogłoszeń.

 

 

Załącznik nr 1 do Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Krakowie

1. Imię i nazwisko dziecka

 

2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

Opis działań podjętych przez pracownika pedagogicznego Data Działanie
 

 

 

Spotkania z opiekunami dziecka Data Działanie
 

 

 

Forma podjętej interwencji

– zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
– wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
– inny rodzaj interwencji. Jaki?

 

 

 

 

Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję i data zgłoszenia interwencji)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki interwencji, działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli Poradnia uzyskała informacje o wynikach tych działań  

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1  w Krakowie

Ankieta ewaluacyjna

Tak

 

Nie

 

Czy znasz standardy ochrony małoletnich  obowiązujące w placówce, w której pracujesz?

 

 

 

Czy znasz treść dokumentu standardy ochrony małoletnich?

 

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w standardach ochrony małoletnich przez innego pracownika?

 

a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

 

b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)

 

Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)